Facebook wspólnie z Miastem Kraków wydał przewodnik miejski skupiony na gastronomii. Wydawnictwo powstało przy udziale krakowskich społeczności kulinarnych działających na Facebooku, które po raz pierwszy dzielą się swoją wiedzą i rekomendacjami poza platformą. Pierwsze 10 000 bezpłatnych przewodników właśnie trafiło do krakowskich restauracji oraz punktów InfoKraków.
- Cieszę się, że Kraków – po Lizbonie, Kopenhadze czy Oslo - został wyróżniony przez Facebooka. Stało się to z pewnością przy okazji otrzymania przez miasto tytułu Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej 2019, ale też dzięki temu, jak wspaniale działają krakowskie społeczności korzystające z tego portalu. Przewodnik pokazuje, jak wiele świetnych restauracji funkcjonuje w naszym mieście. Mam nadzieję, że ukazanie się tego wydawnictwa, to kolejny krok na drodze do tego, by Kraków stał się niebawem destynacją kulinarną – skomentowała ukazanie się publikacji Elżbieta Kantor, Dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa.
- Wierzymy, że przewodnik będzie narzędziem wzmacniającym komunikację z wymagającym turystą, który poszukuje w Krakowie jego prawdziwej duszy, tożsamości miasta i regionu, które również wyraża się bogactwie smaków Krakowa. A takich turystów, którzy rozumieją wartość jakości Kraków potrzebuje dzisiaj najbardziej – dodał Robert Piaskowski, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury.
W przygotowanie przewodnika zaangażowały się cztery znane Facebookowe grupy kulinarne: Krakowskie Wieści Spożywcze, Krakowscy Foodies / Jedlingi w Krakowie, Weganie i wegetarianie Kraków oraz Krakowska Kooperatywa Kawowa. Całość zredagowała Magda Wójcik — założycielka grupy Krakowskie Wieści Spożywcze, pomysłodawczyni największego krakowskiego festiwalu kulinarnego Najedzeni Fest! oraz organizatorka m.in. Kraków Restaurant Week. Historia jej społeczności, która początkowo miała wspierać organizację małej grupy zakupowej, sięga 2012 roku. Z kolei twórczynie Jedlingów - Katarzyna Płachecka i Karolina Milczanowska to chodzące encyklopedie kulinarnych nowinek Krakowa, co dodatkowo przekazują na prowadzonych przez siebie portalach Haveabite.in i Kraków Foodie. Weganie i wegetarianie Kraków to natomiast grupa z już prawie 10-letnią historią powołana do życia przez m.in. Kasię Jarosz, Olgę Knapik i Bartłomieja Bańkowskiego. Chcieli oni w ten sposób ułatwić krakowskim weganom i wegetarianom poznanie nowych osób kierujących się podobnymi wartościami, a także stworzyć miejsce do dzielenia się informacjami. Nic tak nie wieńczy posiłku, jak filiżanka doskonałej i właściwie zaparzonej kawy. Ekspertem, który doradzi gdzie można ją znaleźć w Krakowie jest Marcin „Makiato” Wójciak, założyciel Krakowskiej Kooperatywy Kawowej. Jak sam przyznaje, stworzył grupę głównie po to, aby bariści i wszyscy ci, którzy nie mogą żyć bez kawy, mogli dzielić się swoją wiedzą.
- Społeczności są sednem tego, o co chodzi w Facebooku. Umożliwiają kontakt z innymi ludźmi o podobnych pasjach i zainteresowaniach, dają poczucie uczestnictwa i wspólnoty, a niejednokrotnie stają się dla członków prawdziwą podporą w trudnych chwilach. W związku z tym podejmujemy wiele działań, które mają na celu wspieranie twórców społeczności i samych grup, np.: poprzez lokalne i międzynarodowe spotkania, na których mogą wymieniać się doświadczeniem, czy globalne programy wspierające ich rozwój. To np.: Facebook Community Leadership - program, w którym udzielamy grantów na rozwój społeczności oraz Community Circles, gdzie liderzy mogą korzystać z pomocy doświadczonych mentorów, aby być jeszcze efektywniejszym prekursorem zmian swoim otoczeniu - powiedział Robert Bednarski, Country Director CEE w Facebooku. - Do grup na Facebooku należy dziś ponad 1,4 miliarda ludzi na całym świecie. Każda z nich integruje ludzi wokół rzeczy dla nich ważnych, i choć działają on-line, to ich wpływ i aktywność często wychodzą poza sieć. Może to być wspólna gra w piłkę, spotkania świeżo upieczonych mam, wspólne zawody grup wędkarskich, czy poznawanie nowych smaków i miejsc na gastronomicznej mapie miasta, do czego zachęcamy wspólnie z grupami zaangażowanymi w przygotowanie przewodnika - dodaje.
- Znajomi, zarówno z Krakowa, jak i ci, którzy jedynie odwiedzają to miasto, często proszą mnie o kulinarne podpowiedzi. Teraz będę mogła po prostu odesłać ich do przewodnika, który jest tym cenniejszy, że pokazuje te miejsca, które odwiedzam nie tylko ja, ale i inne kochające jeść osoby, które pomagały przy powstaniu tego wydawnictwa – mówi Magda Wójcik, redaktorka przewodnika. – Cieszy mnie też, że Facebook zdecydował się na wydanie przewodnika w formie książki o podręcznym formacie. Dzięki projektantce książki Pilar Rojo, jest to świetne wizualnie wydawnictwo, więc z pewnością stanie się poszukiwaną pamiątką z Krakowa – dodaje Magda Wójcik. Za wydanie, kreację oraz skład wydawnictwa odpowiadała Fundacja Sztuk Wizualnych, znana z organizacji krakowskiego Miesiąca Fotografii i nagradzanych książek fotograficznych.
Pierwszy nakład to 10 000 egzemplarzy dystrybuowanych w punktach InfoKraków oraz w wybranych restauracjach i kawiarniach. Dostępna jest również wersja internetowa przewodnika pod adresem: https://cityguides.fb.com/.